Gastspreker Sociologie

Voor het vak ‘Sociologie’ kregen we op dinsdag 14 oktober Tom Palmaerts van Trendwolves over de vloer voor een gastcollege. Trendwolves is een organisatie die jongeren en groepen bestudeert, behandeld en zelf ook zaken opstart. Hij kwam ons vertellen over subculturen en de vele elementen waaruit ze zijn opgebouwd. Zelf verwachtte ik niets nieuws te horen, aangezien ik wel al wat wist over bekende subculturen zoals gothic’s, punkers, skaters, skinheads, emo’s, etc. Ik was dan ook aangenaam verrast wanneer ik te horen kreeg over enkele minder bekende subculturen zoals ‘nerdcore’, bovendien ging het college eerder over de constructie van een subcultuur dan over de inhoud van bepaalde subculturen, hierover wist ik dan weer weinig dus was ik uiterst benieuwd.

Nu wil ik niet te veel ingaan op de inhoud van de presentatie, maar misschien is het wel belangrijk dat ik de elementen even opsom.

  • Gathering: Het samenkomen van leden van een subcultuur bij elkaar.
  • Skillz: Een bepaalde gemeenschappelijke vaardigheid vb.grafitti
  • Codes: een soort geheime taal, werken met symbolen vast per groep
  • Diy: ‘zelf werken om in de groep te mogen’
  • Rebellion: verzetten tegen de dominante cultuur
  • Fashion, Lookz: Alle leden van een subcultuur moeten gelijkaardige kleding dragen
  • Travel: Reizen om je subcultuur te verspreiden
  • Connectivity: Met andere leden omgaan
  • Heroes: Bepaalde mensen die de held zijn van een hele subcultuur

Ik vond het aangenaam dat bij de uitleg van deze elementen heel veel voorbeelden werden gegeven waardoor ik een goed beeld kon scheppen. Helaas wonnen de voorbeelden het soms van de inhoud, zo kregen we bij sommige elementen wel vijf voorbeelden maar geen duidelijke uitleg over wat het element inhoudt.

Op dit minpuntje na was dit wel een aangename en informatieve presentatie, ik heb er veel van opgestoken en bovendien heb ik m’n ervaringshorizon weer verzet!

~ door rubenvdh op oktober 30, 2008.

Geef een reactie

 
