Radioprogramma – Radio Madness

logo radioWat heb ik gedaan?
Ons radiogroepje hadden we gedoopt onder de naam ‘Radio Madness’, daarbinnen stond ik in voor de presentatie, Ina voor het nieuws, Klaartje voor de agenda en Indra hield zich bezig met de techniek. Dat betekent niet dat ieder zich enkel met zijn of haar functies heeft beziggehouden, zo heb ik Indra heel veel muziek gegeven die me gepast leek in het radioprogramma en heb ik (samen met Matthias Hellemans) het interview met Marc de Bel verzorgd voor bij de agenda.

Maar uiteraard was mijn taak om het programma vol te praten en vlot te laten verlopen tussen de stukjes met het nieuws en de agenda. Ik wist goed wat mijn mede-radioleden gingen zeggen dus kon ik daarop werken, mijn tekst daarop laten inspelen.

Hoe heb ik het aangepakt?
Ik was de persoon die op het idee kwam van ‘Radio Madness’, een knotsgekke, feel-good radio, met plezante, oplevende muziek. Daarom heb ik mijn presentatie-stijl voor een groot stuk gebaseerd op bepaalde enorm enthousiaste en extraverte radiopresentatoren (zoals Wim Oosterlinck, Peter Van De Veire, Tomas De Soete, Luc Janssen).

Ik weet van mezelf dat ik al ééns ‘euh’ zeg en soms wat moeilijker uit m’n woorden kom, toch lijkt het alsof ik heel vlot spreek op de radio. Dat is namelijk dankzij mijn voorbereiding, ik bedacht namelijk een paar vlotte zinnen in m’n hoofd, schreef die neer en repeteerde ze. In de studio was ik dus wel degelijk zenuwachtig, maar omdat ik m’n tekst kende kon ik hem vlot brengen. Tegenover de rest van de radiosprekers had ik wel het voordeel dat ik maar kleine stukjes moest brengen, meestal telkens maar één zin. Dat maakt het uiteraard veel sneller om je tekst te kennen en verkleint drastisch de kans dat je je verspreekt.

Mij leek het gepast een mopje te maken over een nieuwsitem, omdat ik anders misschien te weinig te horen was. Uiteraard zou het moeilijk zijn om zo iets lang op voorhand voor te bereiden, toch zocht ik op wat er op 3 november te gebeuren was. Toen kwam ik te weten dat het dan werelddag voor de man was, ik zat in een groep met 3 vrouwen, dus het mopje schreef praktisch zichzelf.

Op de eerste dag van de boekenbeurs, 31 oktober, trokken ik en Matthias Hellemans naar de boekenbeurs gewapend met een camera en een microfoon om een paar interviews los te krijgen bij een paar schrijvers (deze reportage vind je terug enkele posts terug en ook op de blog van Matthias Hellemans). Uit dit beeldmateriaal hebben we dan het geluidsfragmentje met Marc de Bel gehaald. Voor de research van deze interviews hebben we veel gehaald uit de website van de boekenbeurs, deze gaf ons welke auteurs signeerden die vrijdag. Uit die lange lijst konden we enkele interessante en bekende schrijvers halen, van hen zochten we dan welk boek ze laatst geschreven hebben en bedachten we andere vragen rond dat boek of de auteur zelf.

Wat was er moeilijk, en hoe heb ik het opgelost?
Ik en Indra hebben elk een grote passie voor muziek, alleen is het spijtig dat onze smaken soms verschillen, gelukkig stond zij wel open voor wat anderen in de groep graag als muziek wilden horen, zo zijn we samen overeengekomen dat ‘One Step Beyond’ van Madness een goed openingsnummer. Helaas was er bij sommige liedjes toch wat onenigheid en dan is het aan mij om m’n mond te houden, Indra stond nu éénmaal in voor de techniek wat maakte dat zij het laatste woord had over de muziek en achteraf ben ik eigenlijk wel heel tevreden met haar keuze over de muziek.

Wat vond ik er leuk, prettig aan?
In het algemeen vind ik het wel prettig om in groep te werken, bovendien was iedereen uiterst enthousiast over de opdracht, en wist iedereen goed wat hem/haar te doen stond. Doordat we een ‘gekke radio’ maakten liet het ons toe om tijdens de voorbereiding ook wat te lachen waardoor de sfeer wel goed zat.

Het is ook fijn om aan een echt ‘product’ te werken, een radioprogramma als dit is fijn om aan anderen te laten horen, terwijl als we een tekst moesten maken zou dit waarschijnlijk éénmaal gelezen worden door een leraar en daarna verdwijnen in een archief om daar enkel stof te verzamelen.

Volgens mij was het ook een goede voorbereiding als ik later verder wil gaan in de radio, iedereen kan een microfoon op zijn PC aansluiten en wat opnemen, maar door in zo’n echte studio te zitten krijg je het gevoel dat het ‘echt’ is. Radiopresentatortje spelen is wel leuk.

Hier kan je het radioprogramma horen:

Vodpod videos no longer available.

more about "Radio Madness on Vimeo", posted with vodpod

~ door rubenvdh op november 10, 2008.

Geef een reactie

 
