Verboden te lachen!

Ja u hebt waarschijnlijk al gehoord over het hele gedoe rond ‘de Plat préferé van Adolf Hitler‘, gepresenteerd door Jeroen Meus. Ja zo werkt nu éénmaal de haat-liefde-relatie tussen de vrije meningsuiting en de bescherming van de privacy, de nationale en openbare veiligheid, de gezondheid en de goede zeden.

Nu zijn er toch enkele zaken uitgekomen, die ik toch wat overdreven vindt. Als eerste: ‘Humo wordt uit de rekken gehaald wegens satire-afbeeldingen over Koekelberg en Sylvie Ricour‘. Humo staat bekend om het aftasten van de grenzen van de humor, blijkbaar zijn ze volgens de rechter in Kort Geding er deze keer over gegaan. Zo werden in de satire-rubriek ‘het gat van de wereld’ de gezichten van Koekelberg en Ricour gephotoshopt op enkele erotieke foto’s. Dit is toch overdreven, iedereen die de Humo leest weet dat deze rubriek niets anders dan parodie is. Bovendien kun je het erotieke foto’s noemen maar in feite zie je helemaal niets! Nu ja, ik heb gelukkig de Humo vandaag gekocht dus heb ik een leuke collector’s item, misschien zet ik hem over een paar jaar wel op eBay.

Een tweede zaak: ‘Mopje in Top Gear leidt tot nieuwe Polemiek‘, bijna iedereen kent wel het auto-programma ‘Top Gear’ met zijn beruchte presentator Jeremy Clarkson, hij staat bekend om zijn scherpzinnige humor. Zo heeft hij enkele mopjes gemaakt over de Ipswich-moordenaar, dat schoot blijkbaar in het verkeerde keelgat bij sommige kijkers en de BBC heeft al 200 klachten gekregen. Ik heb de aflevering gezien en eigenlijk was het een goed gevonden maar heel klein en zelfs subtiel mopje (moest ik het nieuws niet hebben gehoord, zou ik de mop waarschijnlijk niet eens begrijpen). Clarkson is nu éénmaal een professionele comedian, ook over zulke tragedies mag je lachen, zolang de humor niet té grof is en ze goed gevonden is.

Waar ik dan weer wél helemaal in kan komen is de klacht over het radioprogramma van Russell Brand en Jonathan Ross. Zij vonden het grappig om acteur Andrew Sachs (bekend als Manuel uit ‘Fawlty Towers’) op te bellen met de mededeling dat Brand seks had gehad met zijn kleindochter. Dit is dan weer een heel onsmakelijke mop, bovendien lag je hier direct in het gezicht van het slachtoffer van je humor, dit is dan weer over de grens van de humor.

Als conclusie kun je stellen dat met alle onderwerpen gelachen kan worden, maar je mag zeker niet vergeten dat het recht van vrije meningsuiting begrensd is.

Ik ben benieuwd hoeveel klachten ik zal krijgen over dit mopje.

~ door rubenvdh op november 10, 2008.

Geef een reactie

 
