Terrorisme in België

De nieuwsdiensten van de VRT en de Vtm hebben een dvd met een terreurdreiging ontvangen. Er is nog onduidelijkheid over de echtheid van de boodschap. (bron: de redactie).

Tot nog toe is België buiten de terrorisme-dreiging gebleven, maar vandaag is er een eerste keerpunt… misschien. De echtheid van dit filmpje valt namelijk te betwijfelen, reeds aangehaalde redenen van Rudi Vranckx hiervoor zijn dat er geen kopstukken in het filmpje te zien zijn, dat de ondertitels in foutloos Nederlands zijn, de zang wordt steeds herhaald, dus dat kan getruckeerd zijn. Hij vindt het vreemd dat ze aanklagen dat er troepen en F16’s naar Afghanistan gestuurd worden, maar er zitten al vrij lang Belgische troepen in Afghanistan!

Zelf betwijfel ik ook wat de video, bij roept ze enkele vragen op:
1.Waarom doen ze de moeite om dit te ondertitelen? En dat de ondertiteling bovendien foutloos is vindt ik vreemd. Dan moet een Vlaming of Nederlander hier toch aan gewerkt hebben, of iemand met goede kennis in zo’n onbelangrijke taal.
2. Weten ze daar in Afghanistan wel wat België is? Zo’n klein landje als ons kan toch niet voor zoveel problemen zorgen? Waarom blijft Nederland ongedeerd? Zij hebben namelijk zowel troepen in Afghanistan én Irak!
3. Waarom zijn deze dvd’s enkel in het Nederlands ondertiteld en waarom zijn ze enkel naar Vlaamse nieuwsstations gestuurd, terwijl ze een dreigement voor heel België betekenen? (Straks komen de Franstaligen misschien wel klagen over discriminatie).

Volgens mij is dit gemaakt door enkele (allochtone) Belgen zelf, buiten de cliché’s van de haatprekende gemaskerde man en het vertoon van wapens heeft het niet dezelfde stijl als, en is het beter afgewerkt dan meeste dreig-video’s. Nu ja, dat hoop ik. Ik hoop dat met het onderzoek de daders gevonden kunnen worden want veel mensen zitten toch serieus met de schrik!

Eén ding staat vast, de hele Belgische operatie in Afghanistan zal nu in twijfel worden getrokken en besproken worden. Een ander politiek feit dat ik dan weer minder vind is dit: welke partij wint erbij als de Vlamingen angst hebben van Moslims?

Ik zou het spijtig vinden als dit feit de aanleiding is voor veiligheidsmaatregelen waardoor we bijvoorbeeld geen vuurwerk meer zouden krijgen op nieuwjaar. Dat zou pas echt terreur zijn.

Update:
Vandaag heeft ook het Nederlandse actualiteitenprogramma Netwerk een exact dezelfde versie van de DVD gekregen (dus geen dreigementen naar Nederland, maar nog steeds naar België). Ik vraag me af of de Waalse media zich nu niet uitgesloten voelt!

De schrik begint er bij de mensen nu wel in te komen, vanmorgen moest de Nationale Bank ontruimd worden vanwege een bokaal vloeistof.(bron: de redactie) Tweehonderd man ontruimd omdat iemand een pot water vond! Meeste (normale) mensen zouden denken, ‘tiens, een potteke me water’, maar in tijden van terreurdreiging denkt men al snel ‘aah, een bom’.

Nuja, je kan niet genoeg op safe spelen, ik hoop gewoon dat de rest van de bevolking niet op dezelfde manier gaat denken. Leven met angst is geen plezier.

~ door rubenvdh op november 25, 2008.

Geef een reactie

 
