Verslag van de documentaire ‘When we were kings’

Wat is een sterk punt?

De documentaire toonde duidelijk welke invloed Mohammed Ali had op de Afrikanen, de Afro-Amerikaanse gemeenschap en de rest van de wereld. Ik weet niet in hoeverre de gemiddelde Congolees toegang had tot televisie of radio of in hoeverre ze bewust waren wat er in de Verenigde Staten gebeurde, maar toch konden ze allemaal ‘Ali bumbaye’ meeroepen. Bovendien wisten ze goed waarom Mohammed Ali beter was, ‘zwarter’ was dan George Foreman, terwijl ze beide heren waarschijnlijk nog nooit gezien hebben.

Grappig is wel dat de hele gebeurtenis heeft wel iets weg van een stereotiepe vechtfilm (zoals ‘Rocky’). De oude held van het verhaal wordt uitgedaagd door de nieuwe bokser voor een groot vechtkamp in een ander land. Uiteraard is de anti-held helemaal niet populair, het is even spannend maar natuurlijk verliest hij.

Wat is een zwak punt?

Wat ik in de documentaire niet goed afbeelde was de overgang van zijn slavennaam, Cassius Clay, naar zijn Islamitische naam, Mohammed Ali en zijn weigering tot dienstplicht. Het zijn deze feiten die meespelen in de populariteit van de zwarte bokser, deze feiten maakten van hem naast een sportfiguur ook een politiek figuur. (Deze elementen vind je dan weer terug in de langspeelfilm ‘Ali’ van Michael Mann.)

Hoe zou ik zelf te werk gaan?

In de film kwamen veel (oud-)journalisten aan het woord terwijl er maar één Afrikaanse muzikant geïnterviewd werd, dat vond ik te weinig. Ik zou vertrekken vanuit de Congolezen zelf, welke inpakt heeft dit evenement op hen? Dit land in het ‘genegeerde’ Afrika was plots te zien op televisies van heel de wereld, alle grote zwarte artiesten bezochten het land. Ik zou ook beter onderzoeken waarom de Congolezen zo’n grote support gaven aan Mohammed Ali en niet aan George Foreman (buiten dan het feit dat meeste Afrikanen dachten dat George Foreman blank was). Ook waarom Congo werd gekozen voor dit vechtkamp zou ik beter uitwerken, waarschijnlijk zou dit aan Mobutu liggen. Deze president zou ik ook meer in beeld brengen, de geheimzinnigheid rond deze leiderfiguur lijkt me interessant, de manier waarop hij het gevecht volgt terwijl hij niet aanwezig is en neem daarnaast de grote portretten van hem die rondhangen, je kan moeilijk niet aan ‘Big Brother’ denken.

~ door rubenvdh op december 9, 2008.

Geef een reactie

 
