De Stemtest testen

stemtestVrt heeft vandaag het startschot gegeven voor de campagne van de Vlaamse en Europese verkiezingen van 7 juni, een zeer spannende en interessante periode vind ik persoonlijk. Naar goede gewoonte pakt de Vrt uit met een Stemtest en voor één of andere reden heeft de krant De Standaard, exact dezelfde test.

Als politiek geïnteresseerde ben ik natuurlijk meteen begonnen aan de test en bereikte uiteindelijk niet echt het resultaat dat ik verwachtte. Volgens mij ligt dat meer bij de test zelf, deze is eerlijk gezegd niet perfect opgebouwd. Er worden je 36 stellingen voorgelegd, maar als antwoord kan je enkel kiezen tussen ‘Akkoord’, ”Niet Akkoord’ of ‘Geen Mening’. Bij veel stellingen had ik het gevoel dat het debat niet zo zwart-wit is.

Een simpel voorbeeld, stelling nr. 32: “Vlaamse overheidsbedrijven moeten een minimum aantal gehandicapten in dienst nemen.”, zelf vind ik het onnodig om een strenge minimumquota aan te leggen, maar het aanwerven van gehandicapten moet zeker aangemoedigd worden, eventueel door premies of subsidies.

Ook zijn de stellingen niet erg duidelijk, ergens gaat het over ‘supertrucks op de Belgische wegen’, wat in godsnaam zijn ‘supertrucks’? En ook hier, oké ‘supertrucks op onze wegen’, maar wel onder bepaalde voorwaarden, niet zomaar ‘akkoord’ of ‘niet akkoord’.

Dus het besluit van mijn verhaal, de oude manier van programma’s en partijbrochures lezen zal meer tijd innemen maar je zal er beter uit zijn dan deze test.

~ door rubenvdh op mei 4, 2009.

Geef een reactie

 
