Europa lezing van dhr. Verschooten

EU$De lezing van dhr. Verschooten heeft me meer inzicht gebracht op de werking van Europa en de Europese Unie. Ik sta heel sterk achter de Europese Unie, ik geloof dat een verenigd Europa veel meer voordelen kan bieden. Toch wil ik het graag eens over een andere boeg goeien en meer uitzoeken welke de tekortkomingen zijn van Europa, waarom mensen tégen de Europese Unie zouden zijn. In de eerste plaats is de Europese Unie duur, waarom is het nodig om een parlement in Brussel en één in Straatsburg te hebben? We betalen al onze gemeenteraad, ons regionaal parlement, ons federaal parlement en daarbovenop dan nog eens een Europees parlement, is dat niet wat veel? Daarbovenop al die tolken, als Engels en/of Frans spreken een voorwaarde zou zijn om Euro-parlementslid te worden, kunnen we weer wat kosten drukken. Nu ja helaas wil iedereen in dat parlement liever chauvinistisch zijn dan praktisch.

Vervolgens is de Europese Unie veel te ver van de mensen en veel te vaak onbegrijpelijk. Héél veel mensen weten niet wat zich afspeelt in het Europees parlement en daarom dat ik het spijtig vind dat de Europese en de Vlaamse verkiezingen samenvallen. Hierdoor worden de Europese verkiezingen juist in de schaduw geplaatst, niemand geeft om Europa, de Vlaamse verkiezingen blijven steeds het hoofdpunt in de actualiteit. Helaas heb ik de voorbije weken gemerkt dat er een politieke onwetendheid onder sommige studenten. Alle studenten zijn volwassenen die binnenkort ook in het stemhokje zitten, ze weten wel welke partij de ‘goei’ zijn, maar ze weten niet wat de verkozen eigenlijk gaan doen.

Mijn hart bloedt als ik lees dat men schat dat de stemopkomst voor de Europese verkiezingen maar 40% zal bedragen. België, Luxemburg en Griekenland zijn de enigste landen met stemplicht en zo zou het overal moeten zijn. Ik vind het walgelijk dat hier in het Westen mensen te lui zijn om te stemmen, terwijl op de andere kant van de planeet mensen vechten en sterven voor democratie.

~ door rubenvdh op mei 19, 2009.

Geef een reactie

 
