Antwaarpe oep den tévée

Oké, deze is niet meer actueel, maar ik heb net ‘Los’ gezien, de laatste film van Jan Verheyen, gebaseerd op het boek van Tom Naegels. (Bekend onder andere voor zijn columns ‘spijkerschrift’ in De Standaard en zijn nieuw boek ‘Beleg’.) Het boek heb ik al enkele jaren terug gelezen en nu heb ik eindelijk de film kunnen zien. Ik geloof dat iedereen met me akkoord gaat wanneer ik zeg dat de film er sterk in slaagt om ernstige gebeurtenissen en een humoristisch kader te plaatsen. Het is even geleden dat ik Pepijn Caudron op de buis heb gezien, maar zijn vertolking van Tom Naegels was praktisch perfect.

Ik geloof wel dat (student-)journalisten en Antwerpenaren de film anders bekijken. Vanwege mijn actualiteitskennis zag ik meteen de referenties in het verhaal. Eerlijk gezegd vond ik het spijtig dat de echte namen niet in de film voorkwamen, zo vinden we Abou Jahjah terug onder de personage ‘Jamal’, terwijl in het boek Abou Jahjah, gewoonweg Abou Jahjah blijft.

Als Antwerpenaar vond ik dit een bijzonder verhaal en een sterke film. In de film vond ik het fijn om de verschillende plekjes te zien waar ik ook graag zit, maar bovenal is de Antwerpse situatie heel juist in beeld gebracht. Ik kan me goed vergelijken met Tom, als Antwerpenaar probeer je steeds mee te bouwen aan een succesvolle multiculturele samenleving, maar helaas is dat allesbehalve simpel.

Een sterk deel in het boek behandelde het taboe rond ‘de Strangers’, ik vond het belangrijk dat ‘de Strangers’ ook in de film voorkwamen en daarom niet de taboe volgde. Het is spijtig hoe het zwijgen is opgelegd aan echte Antwerpse Volksmuziek, vanwege één optreden voor een verkeerd publiek. Ik geloof niet dat de Strangers rascistisch zijn, maar ze kijken naar de Antwerpse samenleving en gaan daar op hun eigen grappige manier op in.

~ door rubenvdh op oktober 29, 2009.

Geef een reactie

 
