Baas over eigen café

Vandaag keurde de senaat een algemeen rookverbod in de horeca goed. Als nu ook de Kamer Van Vertegenwoordigers dit goedkeurt treed het verbod in werking.

Zelf ben ik geen roker, maar ik ben wel tegen dit verbod. Heel veel café’s, zeker de kleine dorpscafé’s, steunen op hun gewoonteklanten, de ‘regulars’. Als in een café 95% van het cliënteel rokers zijn, dan zou het toch spijtig zijn voor de cafébaas dat hij z’n klanten op die manier kwijtgeraakt. Ik ben geen overtuigde liberaal, maar ik vind wel dat we mensen keuzes mogen geven. Iedere cafébaas zou het recht moeten hebben om zelf te beslissen of er in zijn café mag gerookt worden of niet. Bovendien is het werk als cafébaas volgens mij al zwaar genoeg zonder iedereen te controleren dat ze wel of niet roken.

Begrijp me niet verkeerd, van mij mogen de huidige rookmaatregelen blijven en anti-rookcampagnes moeten zeker blijven komen, zowel voor jongeren als volwassenen. Maar deze wet gaat te ver helaas.

Nog even als afsluiter voor de paniekerigen onder jullie: in Nederland heeft men toch iets gevonden om het horeca-rookverbod te omzeilen. Café’s waarbinnen men wil roken kunnen zich inschrijven als gebouwen van de rokerskerk. Binnen die kerk is roken als een ‘gebedswijze’ en dus volledig legaal.

~ door rubenvdh op november 11, 2009.

Geef een reactie

 
