Bloggen voor kale, besnorde mannen

Mij is gevraagd m’n mening te verkondigen op ‘Why I Blog’ van de bekende, kale, besnorde Andrew Sullivan, op verschillende vlakken ga ik zeker akkoord met de man, maar helaas waren er niet altijd raakpunten.

Voor Andrew Sullivan is de deadline ‘nu’, een columnist kan wachten, maar een blogger moet meteen publiceren. Zelf ga ik daar niet mee akkoord, ik denk graag goed en rustig na voor ik iets typ. Feiten en bronnen checken vind ik voor een blogger even belangrijk als voor een journalist of een columnist. Zeker nu communicatievormen als ‘Twitter’ opkomen rijst ook de vraag welk nut het eigenlijk heeft om zomaar zaken te posten op het internet zonder er eerst over na te denken.

Sullivan vindt de blog een fantastische uitvinding omdat iedere schrijver nu direct iets kan publiceren. Dat doet me sterk denken aan onze huidige maatschappij, we willen ook graag alles nu, instant, geduld is voor velen al bijzonder moeilijk.

In zijn verhandeling vertelt Sullivan over historische figuren, Plato, Montaigne… Zelf vind ik dat net fout in een blogbericht, een blogbericht moet net nieuw en actueel zijn. Ik zal een boek vastnemen als ik iets historisch te weten wil komen.

Sullivan spreekt over hoe hij historische momenten meemaakte via zijn blog en dat vind ik zeker een belangrijke eigenschap van een blog. Een blogbericht typ je steeds vanuit een emotie, je bent kwaad of net heel gelukkig over een gebeurtenis, dat maakt een blog zo persoonlijk. Zelf startte ik een blog enige tijd terug omdat ik ontevreden was met het politieke klimaat. In mijn geval was dat makkelijker dan te zitten discussiëren met iedereen in m’n omgeving.

Een gemeenschap van bloggers, lijkt me een overdreven statement. Ikzelf blog wel graag, maar wat andere mensen bloggen lees ik nauwelijks. Het probleem van internet is dat iedere ‘zot’ met een internetverbinding een blog kan starten en onzin verspreiden. (Waarschijnlijk denken veel lezer dat ook over mij.) Het internet is zo vol met blogs, ik zou niet weten waar ik zou beginnen, welke de interessantste zijn.

~ door rubenvdh op november 26, 2009.

Geef een reactie

 
