Evolving Stories

Hoe gaan verschillende nieuwswebsites om met evolving stories?

1. Deredactie.be
Enkele dagen lang moest het verhaal rond de nieuwe regering-Leterme opgevolgd worden. De website van de VRT nieuwsdienst, http://www.deredactie.be, doet die opvolging op verschillende manieren. Eerst zijn er updates, hun eerder verschenen berichten worden geüpdatet, zo zag ik naast een kop over het vertrek van Van Rompuy deze tijdsverwijzing staan, ‘wo 25/11/2009 – 09:29 Update: wo 25/11/2009 – 11:01’. Wat er verandert of geüpdatet is wordt helaas niet verteld.

Ten tweede vinden we naast de kadertjes met video- en audio-fragmenten, de kadertjes met ‘lees ook’. Deze verwijzen steeds naar eerdere artikels rond hetzelfde onderwerp, in dit geval de onderhandelingen van ex-premier Martens. Helaas is dat niet steeds effectief omdat er maar naar één artikel verwezen wordt. Zoek je naar het ‘breaking-news’-artikel moet je des telkens doorklikken op de ‘lees ook’-link.

Tenslotte is er als oplossing de ‘eerder verschenen’-kadertjes. Deze bevinden zich onderaan een artikel en verwijzen meestal naar een vroeger relevant artikel.

2. HLN.be
De website van het Laatste Nieuws, http://www.hln.be ,is op sommige vlakken gelijkaardig met die van deredactie.be . Ik volg het verhaal rond GM en Opel in Antwerpen. Op hun homepage vinden we al meteen een artikel terug over Nick Reilly. Onderaan vinden we 6 ‘lees ook’-links, dat is uiteraard een aangenamer aanbod, maar het is niet minder handig, de lezer ziet geen tijdsaanduiding en kan ook niet opmaken welk artikel het interessantst is.

HLN maakt duidelijk gebruik van updates . Helaas is er geen tijdsaanduiding van de update, maar echt nodig is dat niet.

HLN is volgens mij één van de weinige sites die over dit onderwerp een samenvatting-artikel maakte met als titel , ‘de chronologie van de Opel-saga’. Een handig overzichtig artikel waarmee je helemaal mee bent met de situatie.

3. CNN
Altijd interessant om bij de Amerikanen te kijken. In dit geval lette ik op de gevangenisneming van Roman Polanski op de website van de nieuwszender CNN . Bij hun artikels staat er weer een tijdsverwijzing voor updates, maar weer weten we niet wat aangepast is.

Het is duidelijk dat CNN kennis heeft van ‘evolving stories’, in plaats van verschillende links hebben ze gewoon één ‘related topics: Roman Polanski’, wanneer hierop geklikt wordt krijgt de bezoeker een chronologische lijst met alle vorige artikels rond Polanski.

Wat CNN extra bijzonder maakt is de ‘FOLLOW THIS TOPIC’-knop, via deze knop krijg je e-mailmeldingen wanneer een nieuw artikel rond Polanski verschijnt. Perfect als je iets wil opvolgen.

UPDATE:
In m’n onderzoek merkte ik net dat de niewsploeg van HLN en de reclameploeg toch niet zo goed samenwerkt.

~ door rubenvdh op november 26, 2009.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: