Golden Globes, wie moet er winnen?

Deze zondag vinden in de VS de ‘Golden Globes’-uitreiking plaats, zowel de pers als de meeste mensen zien de Golden Globes als een voorproefje van de befaamde Oscars. Hier zal ik even m’n eigen voorkeur plaatsen, laat dus ook zeker horen welke jullie voorkeuren zijn, een handig overzicht vindt je hier. Ik ga niet alle categorieën en alle films bespreken gewoonweg omdat ik ze niet allemaal gezien heb.

Best Motion Picture – Drama
Avatar | The Hurt Locker | Inglourious Basterds |Precious: Based on the Novel Push by Sapphire | Up in the Air

Enkel ‘Inglourious Basterds’ en ‘Avatar’ heb ik gezien vrees ik en als ik moet kiezen gaat m’n voorkeur wel naar de Basterds, die film heeft me het meeste geboeid en geamuseerd. Helaas moet je voor Best Motion Picture niet enkel een goed verhaal hebben, de beelden moeten ook mooi zitten en ‘Avater’ zit nu wel stampvol met (volgens mij overroepen) hele mooie beelden, ik vrees dat het tussen deze twee zal gaan. Interessant detail: beide regisseurs hebben in de jaren 90 al Oscars en Golden Globes gewonnen voor de films ‘Titanic’ en ‘Pulp Fiction’. Benieuwd wie voor de tweede keer met de winst mag gaan lopen.

Mocht er toch een film onverwacht uit de hoek komen zal het waarschijnlijk ‘Up in the Air’ zijn, de nieuwe komedie met George Clooney. Ik heb de film nog niet gezien, maar regisseur Jason Reitman heeft zich in het verleden reeds bewezen met ‘Juno’ en het hilarische ‘Thank You for Smoking’

Best Performance by an Actor in a Supporting Role in a Motion Picture
Matt Damon for Invictus | Woody Harrelson for The Messenger | Christopher Plummer for The Last Station | Stanley Tucci for The Lovely Bones | Christoph Waltz for Inglourious Basterds

Wie ‘Inglourious Basterds’ gezien heeft zal zeker Christoph Waltz opgevallen zijn in de rol van Col. Hans Landa, ‘de Jodenjager’. Ik was ook volledig van m’n stoel gevallen door zijn performance, maar dan is uiteraard de vraag wat zo goed is, de acteur of het personage. Omdat ik Waltz nog niet in een ander film gezien heb kan ik moeilijk bevestigen of hij echt een goed acteur is.

Wat ook m’n aandacht trok was ‘invictus’, Matt Damon in de rol van rugbylegende Francois Pienaar van de Zuid-Afrikaanse Springboks, bovendien geregisseerd door Clint Eastwood, slecht kan dat niet zijn denk ik dan. Maar ik heb de film nog niet gezien dus ik wil zeker niet naar conclusies springen (haha, snap je het ‘Springboks’ … ‘springen’ … of niet dan) .

Best Screenplay – Motion Picture
District 9: Neill Blomkamp, Terri Tatchell | The Hurt Locker: Mark Boal | Inglourious Basterds: Quentin Tarantino | It’s Complicated: Nancy Meyers | Up in the Air: Jason Reitman, Sheldon Turner

‘District 9’ heeft vorig jaar bijzonder veel indruk op me gemaakt, dit is de eerste grote productie is van regisseur Neill Blomkamp en als hij zo verder doet ben ik zeker benieuwd naar zijn volgende films. Helaas is ‘Distric 9’ maar in één categorie genomineerd en dat vind ik wel spijtig, deze film is veel meer waard.

De andere grote kanshebber is uiteraard (wéér) ‘Inglourious Basterds’, Tarantino heeft vele zalen geamuseerd met zijn historisch compleet incorrect WOII-verhaal. Je zou kunnen zeggen dat de historische incorrecties, een gimmick zijn, maar daarnaast zijn er ook fantastische dialogen, waardoor ‘Inglourious Basterds’ ook als boek zowel aangenaam en spannend zou zijn.

Als het één van deze beide wint, zal het waarschijnlijk Tarantino worden. Toch duim ik echt voor Neill Blomkamp, zo jong in je carrière zitten en reeds zo’n impact maken, dat moet beloond worden. Bovendien staan de heren al 1-0. Tarantino heeft al bijna alle mogelijke prijzen gewoon voor zijn scenario van Pulp Fiction.

Trouwens al gemerkt dat ‘Avatar’ niet genomineerd is voor beste screenplay, nogmaals het bewijs dat deze film helemaal niet origineel is.

Ziezo, oké de nadruk lag wat op ‘Inglourious Basterds’, hopelijk maak ik het hiermee goed dat ik deze zomer geen recensie van de film heb gemaakt. Moesten er mensen zijn die niet akkoord gaan, laat je zeker horen. Ik zeg bij voorbaat wel dat als je Avatar fantastisch vond, je duidelijk geen smaak hebt! (Ook al zal deze film waarschijnlijk de als beste bekroond worden.)

~ door rubenvdh op januari 14, 2010.

Eén reactie to “Golden Globes, wie moet er winnen?”

  1. Ik ben het voornamelijk eens met je beoordelingen. Al vind ik Tarantino meestal een beetje overroepen, Inglorious Bastards was wel een geweldige rol, zeker Christoph Waltz.
    Maar ik wou toch nog even mijn mening uitbrengen ivm de animatiefilms. De genomineerden zijn:
    Cloudy with a Chance of Meatballs, Coraline, Fantastic Mr. Fox, The Princess and the Frog, Up.
    Voor mezelf is het een harde strijd geworden tussen Coraline en Fantastic Mr. Fox. Het spijtige is echter dat Coraline niet zo heel bekend is geworden en Fantastic Mr. Fox nog maar net in de zalen te zien is, waardoor ze beiden slechts een povere kans hebben om te winnen. Wat wel indrukwekkend is, is dat Fantastic Mr. Fox volledig in stop motion is gemaakt (wat je vandaag de dag amper nog ziet) én het een geweldige soundcast heeft (met onder andere George Clooney, Meryl Streep en Bill Murray)

Geef een reactie

 
