Top 13 CD-hoezen

In deze tijden van legaal en illegaal downloaden van muziek wordt het moeilijk om nog een reden te hebben om cd’s (en laat staan elpee’s) fysiek te kopen in een winkel. Zelf vind ik het leuk om een cd te kopen vanwege de leuke hoes. Iets mooi om naar te kijken is altijd leuken. Tijd dus voor een nieuwe lijst : de top 13 beste album-,single- of compilatie-hoezen.

In deze lijst ga ik me niet blindstaren op de reeds overbekende hoezen (Sgt. Peppers, Nevermind, Dark Side of the Moon), maar hoop ik jullie enkele platen te brengen die jullie misschien niet kennen.

Opgelet: dit wordt weer een héél lang blogbericht!

13 The Clash – London Calling

Dit is niet enkel een geweldige plaat voor van de (volgens mij) beste groep aller tijde, deze albumhoes zal je waarschijnlijk wel in elke top 10 voor albumhoezen vinden. Maar zelf vind ik ze helaas niet zo speciaal, uiteraard is het een goeie foto, maar daar stopt het, van mij mag een albumhoes wel wat meer hebben. De reden waarom ik deze wel in m’n lijst zet is vanwege de invloed die ze uitoefent. De cover zelf is gebaseerd op het debuutalbum van Elvis Presley. Nadat London Calling uitkwam zijn er een hoop cd’s uitgebracht met een cover die gebaseerd is op die van The Clash en Elvis.

12 Beastie Boys – To The 5 Boroughs & Fun Lovin’ Criminals – Living in the City

Deze 2 hoezen heb ik samengezet, gewoonweg omdat ze een beide de een getekende skyline  van New York (of een stad alleszins) tonen. Zelf zou ik graag eens New York bezoeken en bovendien ben ik een liefhebber van het stedelijk leven. Hoewel ze beide een andere sound durf ik al snel the Beastie Boys naast de Fun Lovin’ Criminals te leggen, beide zingen over een voorliefde voor New York, vrouwen en feesten en bovendien zijn ze beide muzikaal uitmuntend!

11 Deathproof Soundtrack

Deze heb ik trots in vinyl. Dit is gewoonweg een toffe filmposter waardoor het een leuke hoes wordt. Binnenin vinden we nog enkele leuke foto’s, op de plaat kun je ook nog enkele dialogen horen, maar daarvoor hoef je de soundtrack niet te kopen. Iedereen die ‘Deathproof’ gezien heeft weet dat de dialogen niet zo sterk zijn, de film redt het dankzij zijn spannende achtervolgingscènes en leuke muziek.

10 Soulwax – Any Minute Now (& Nite Versions)

Misschien wat minimalistisch, maar zeker origineel. Ik begrijp trouwens niet waarom deze  hoes nooit de bijnaam de ‘black & white album’ van Soulwax kreeg (en Nite Versions, de ‘pink & white’), zo zou ik ze toch noemen. Als je de cd vastheb zul je de letters zien, maar op een computerscherm zal het misschien wat moeilijk worden, probeer maar zelf!

9 Kraftwerk – Autobahn

Met Kraftwerk denk ik steeds aan een vreselijk oude technogroep…  want dat zijn ze ook! Daarom past deze hoes perfect bij deze groep. Het lijkt een heel ouderwets schilderij, maar toch zien we moderne elementen. Misschien komt het door het ‘snelweg’-symbool maar aan deze hoes voel ik echt dat Kraftwerk een Europese groep is.

8 Spinvis – Spinvis & Niewegein aan de zee

Heel leuk goed gevonden om een oud format te drukken op de hoes van een nieuw format, het geeft je een grappig gevoel van nostalgie. Spinvis, de éénmansgroep rond Erik de Jong is misschien wel de laatste overblijver van de Nederlandse folkrock. Moeilijk te vergelijken met de Nederlandse groepen van vandaag (De Jeugd van Tegenwoordig, The Opposites). De nostalgie is gepast dus. Spinvis zette dit gebruik verder in hun volgende cd, deze werd ook als dvd uitgebracht, dus was een afbeelding van een oude videocassette wel gepast!

7 The Roots – Phrenology

Zelf heb ik heel even criminologie gestudeerd, gelukkig wel voldoende om frenologie te kennen. Een eeuwenoude hypothese dat iemands persoonlijkheid afhankelijk is van de schedelvorm. Dat veranderde al snel in een theorie voor racisme, een zwarte zou een andere schedel hebben en daarom dommer en/of agressiever zijn. The Roots hebben hier leuk op ingespeeld en toonden wat er zich dan zou afspelen in het hoofd van een zwarte. Een mooie mix van muziek, zwarte geschiedenis en politiek activisme, meteen de elementen die me aan The Roots doen denken!

oud frenologieschema

The Roots - Phrenologie

6 Snoop Dogg – Doggystyle

Deze hoes komt duidelijk uit begin jaren 90, de tekeningen op deze debuutplaat van Snoop Dogg deden me sterk denken aan de animatiereeksen die misschien wel lelijk getekend waren, maar wel immens populair werden in de jaren 90, zoals ‘Ren & Stimpy’ en ‘Beavis & Butt-head’. Naast Doggystyle heeft Snoop Dogg nog enkele andere leuke leuke getekende albums: The Last Meal en zijn nieuwste Malice in Wonderland.

5 Urbanus – 10 jaar live

Van Urbanus weet je dat je op elke hoes veel chaos en onnozelheden kan verwachten. Ik koos er deze uit omdat deze hoes gewoonweg de meeste chaos bevat. Deze hoes wordt nog specialer als je weet dat Urbanus deze tekeningen allemaal zelf maakte. Ik vind het wel leuk als mensen een soort strip op hun hoes zetten, het werkt voor Urbanus en voor Snoop Dogg, tiens nooit gedacht dat ik deze heren in éénzelfde vakje kon steken!

4 Basement Jaxx – Feelings Gone

Basement Jaxx is ook één van die groepen van wie ik eender welke hoes kan kiezen. Elke hoes is apart heel leuk en heel stijlvol, maar hier ga ik voor de hoes van de single ‘Feelings Gone’. Waarom? Wel het is een olifant… met een indianenkostuum… en een soort robotbril op… Oké het ziet er vreemd uit maar dat maakt het vreselijk cool !

3 The Clash – The Cost of Living (EP)

Ik he been verzameling van The Clash-singeltjes en deze sprong er meteen uit, voornamelijk omdat het lijkt op een reclame voor een wasproduct.  Dat maakt deze hoes zo sarcastisch, The Clash is helemaal geen propere brave groep. Op de achterzijde gaat het verhaal verder, dat huisvrouwen deze plaat verkiezen omdat ze steeds “groovy times” zingen. Een leuk mopje bij een schitterende plaat!

2 The Gorillaz – Demon Days

In m’n Top 13 striphelden had ik het reeds over de heldin ‘Tank Girl’. De tekenaar daarvan is Jamie Hewlett die samen die samen met de zanger van Blur, Damon Albarn, The Gorillaz stichtte een virtuele band. Iedere keer een nieuwe cd van The Gorillaz uitkomt spoed ik me naar de winkel, niet enkel maken ze fantastische muziek, iedere cd heeft een boekje met fantastische tekeningen. De hele sfeer die rond The Gorillaz varieert van heel donker (Demon Days) naar heel licht (Plastic Beach) en blijft zo altijd interessant! Waarom staan the Gorillaz dan niet op de eerste plaats? Iedere keer staat hun cd-boekje vol leuke afbeeldingen maar de saaiste zetten ze steeds vooraan. Neem bijvoorbeeld hun debuutalbum, ‘Gorillaz’. Oké de 4 leden in hun ‘Geep’ met een witte achtergrond, weinig interessants. Hun nieuwste ‘Plastic Beach’ is misschien interessanter, maar als je het hele verhaal van ‘Plastic Beach’ niet kent zie je ook niet wat op hun hoes staat, het lijkt eerder op een grote paddestoel. ‘Demon Days’ is nog het interessants,  een heel donkere cover, elk lid is leuk ontworpen en compleet gevoelloos, een perfecte sfeer bij deze plaat.

1 Beastie Boys – The Mix-Up

Dit totaal instrumentaal album was misschien niet de beste plaat van The Beastie Boys, maar ze heeft wel de leukste hoes. Zo ziek ik The Beastie Boys echt, een non-stop muziekmakende machine. Dit is één van de weinige hoezen die zelfs al eens durfden te spelen met de letters, iedere letter van hun naam bestaat uit één of meer voorwerpen. Toen ik deze plaat kocht had ik dat zelfs niet door! Enkele maanden later merkte ik het pas op! Hoewel ze een hiphop-groep zijn maken The Beastie Boys al eens graag een mopje, zo lijkt een belangerijk deel van de machine uit ‘Boggle’ te bestaan en als je de hoes omdraait zie je dat er stiekem een muis eigenlijk alle muziek maakt! Een perfecte tekening voor een plezante groep, met heel fijne muziek!

~ door rubenvdh op april 1, 2010.

3 Reacties to “Top 13 CD-hoezen”

  1. Doggystyle heeft veel gelijkenissen met Snoop Dogg himself, spuuglelijk dat die plaat is! Ik had nooit bij de albumhoes van the Roots stilgestaan, maar Phrenology heeft plots veel meer betekenis en waarde gekregen.

  2. Hey, don’t be dissing the dogg!

  3. Doe mij maar Spinvis. Maakte trouwens recent prachtige muziek voor de film Adem. Lees meer op http://acwvisie.wordpress.com/2010/09/08/film-adem/

Geef een reactie

 
