Maak je eigen ‘meme’

Wat is een ‘meme’, meer specifiek, een internet-meme? Als wat op youtube surft heb je al zeker één tegengekomen, een meme is een bepaald idee, een mop of een trend die dankzij het internet heel bekend en zelfs heel populair werd.

Meme’s worden al snel het slachtoffer van parodie en remixes, neem bijvoorbeeld de Tay Zonday met z’n nummer Chocolate Rain, zijn zware stem deed al snel denken aan Darth Vader. Meme’s hoeven niet altijd in video-vorm zijn, je kan ze ook als afbeeldingen terugvinden, zo zijn er de bekende ‘demotivational posters‘ en de ‘lolcats‘. Andere voorbeelden zijn Chuck Norris, Star Wars Kid, Techno Viking en mijn recente favoriet: Trololo. Meer info’s vind je op deze website: www.knowyourmeme.com.

Er zijn ook Vlaamse meme’s, recent nog de Man Bijt Hond-uitzending met de man die zijn auto net in de garage kreeg. Maar wereldbekend is Kimberley Vlaeminck, het Kortrijkse meisje die 56 in plaats van 3 sterretjes getatoeëerd kreeg. Wanneer het nieuws uitkwam werd het internet overspoelt met grappige foto’s en de immens populaire ‘kimberlizer‘.

Voorbeelden voldoende! Het zou dus mogelijk moeten zijn een eigen ‘meme’ te fabriceren. Niet gemakkelijk aangezien vele meme’s heel toevallig bekend worden. Neem bijvoorbeeld ‘David after dentist‘, dit zou een familiefilmpje moeten zijn dat enkel in kleine kring verspreid moest worden. Helaas klikte de vader ‘public’ aan in plaats van ‘private’ en zo is startte de meme.

Toch waag ik mijn kans, voor mijn meme berust ik me op de wet dat herhaling goed is (kijk maar naar badgerbadgerbadger) en bovendien gooi ik wat nostalgie in de strijd met het onderstaande als gevolg. Nu afwachten of het aanslaat!

UPDATE: De toffe mensen van youtube hebben m’n video verwijdert vanwege copywrite-zever… voor 6 seconden te gebruiken van een uitzending 10 jaar geleden…
Daarom heb ik de video op vimeo moeten plaatsen:

~ door rubenvdh op april 9, 2010.

Geef een reactie

 
