Afscheid van Adam Yauch

De ‘Beastie Boys’ zijn al meermaals gepasseerd op deze blog, je zal dus begrijpen dat ik een grote fan ben van het hip-hop trio, helaas hebben ze nu een lid verloren. Ik was zeer aangedaan toen ik het nieuws vernam dat MCA de drie jaar lange strijd tegen kanker verloren had. MCA, oftewel Adam Yauch, was samen met de rest van de groep zeker één van de pioniers in hip-hop en een waar icoon voor zijn thuisstad, New York City. Ik heb de ‘Beastie Boys’ reeds op een jonge leeftijd leren kennen, mijn oudste zus had de cd ‘Hello Nasty’ en die heb ik meermaals van haar gestolen en werkelijk kapotgespeeld. Wanneer ik dan 16 jaar was maakte de groep een geweldige come-back met ‘To The Five Boroughs’ die ik dan ook meteen kocht. Tot vorig jaar bleef de groep nieuwe nummers en remixes uitbrengen en altijd was ik er direct bij. In de allereerste uitzending van mijn allereerste radio-programma ‘Tournée Générale’ heb ik ook heel bewust gekozen voor een nieuwe remix van de ‘Beastie Boys’ (te beluisteren hier, vanaf 26:17), tot de dag van vandaag luister ik nog héél graag naar zowel de oude als de nieuwe nummers van de groep, feest gegarandeerd! Voor mij was MCA wel de interessantste ‘beastie boy’ en dat voor 2 redenen.

Eerst en vooral is hij de enige van wie ik een handtekening heb, die heb ik kunnen bemachtigen toen ze in 2007 op Rock Werchter speelden. Ik moest toen backstage werken dus kon ik maar een deel van hun optreden zien, maar dat maakte ik goed voor mezelf door de mannen backstage te zien en toch één handtekening te bemachtigen.

de handtekening van MCA.

Dat was bovendien een héél bizar optreden, waarom ze door de organisatie in de Pyramid is gezet in plaats van op de Main Stage begrijp ik nog steeds niet! In ieder geval was het gigantisch feest en maanden het trio aan iedereen een stap naar achter te zetten want door het hevig dansend publiek kregen de mensen vooraan het wel héél benauwd!

Adam Yauch was naast rapper ook filmmaker, en net als ik schuwde hij het niet om heel bizarre maar leuke en grappige filmpjes te maken. Zo maakte hij de meeste videoclips voor de ‘Beastie Boys’ en ik geloof wel dat die mijn punt bewijzen. Als filmmaker werkte hij onder de pseudoniem ‘Nathanial Hornblower’, deze naam werd een heel alter ego van een excentrieke Zwitserse New Yorker. In zijn kortfilm ‘A Day in the Life of Nathaniel Hornblower’ werd het personage vertolkt door comedian David Cross. Bekijk het hier.

Door zijn liefde voor film stampte Adam Yauch de onderneming ‘Oscilloscope Laboratories‘ uit de grond, een producent en distributeur van alternatieve films die toch een groot publiek weten te bereiken zoals ‘Exit Through The Gift Shop’ en ‘We Need To Talk About Kevin’.

Adam Yauch was en blijft een inspirerend en hardwerkend persoon met passie. Gedurende zijn 3 laatste jaren heeft hij in zijn gevecht tegen kanker met de groep nog een nieuwe cd uitgebracht en een kortfilm gemaakt. U zal gemist worden! We sluiten af met mijn eeuwige favoriet, ‘Body Movin’, geregisseerd door MCA.

~ door rubenvdh op mei 4, 2012.

Geef een reactie

 
