Deadline 14/10

Sorry dat ik lang ben weggeweest, een drukke vakantie met heel veel werk en bijna geen echte vakantie. Maar ik ben dus terug en we vliegen er in met iets actueel: Deadline 14/10. Zelden kijk ik naar VTM maar voor één keer wou ik wel de moeite doen. De serie slaagt er namelijk in om 3 dingen die ik bijzonder interessant vind te combineren: journalistiek, politiek en Antwerpen.

Over de echte verkiezingen op 14 oktober ga ik me niet uitspreken, op één ding na. Ik ben blij dat dat het er naar uit ziet dat het Vlaams Belang zakt tot een historisch dieptepunt in Antwerpen.

Maar genoeg over de werkelijkheid, terug naar de fictie! Antwerpen is de setting van een misdaaddrama dat plaatsvindt net in het midden van de verkiezingsstrijd. We volgen Marianne Smidt (gespeeld door Charlotte Vandermeersch), die verslag uitbrengt over de verdwijning van Lena Nijs. Op die manier wordt ze de tussenpersoon tussen de ouders, de politie en de ontvoerder. Ik heb nog maar de eerste aflevering gezien maar de spanning zit er al zeker in. Ik ben benieuwd hoe de serie verder verloopt, Marianne is ook kleptomane, hoewel het nu bleef bij pennen en schroevendraaiers wil ik graag weten hoe dit verder zal evolueren. De politieke invalshoek heeft in deze aflevering nog geen echte impact gehad op het verhaal dus ik ben zeker benieuwd hoe dat verder zal gaan.

Een krachtpunt van de serie is de vergelijking met de werkelijkheid, niet enkel is er de vergelijking met Patrick Janssens en Bart Dewever, in de serie Peter Van Laer en Bert Coenen, maar er is ook Jean De Wit (Filip Dewinter) en Lex Segers (Lex Molenaar, hoofdredacteur Gazet Van Antwerpen). Er wordt ook verwezen naar een legendarische journalist Reginald Smidt, maar wie dat moet voorstellen weet ik niet. De politici zijn goed bestudeerd, zelf heb ik ook al enkele Antwerpse gemeenteraden bijgewoond en je herkent echt de overeenkomsten.

Toch waren er enkele foutjes waar ik me aan stoorde, zoals een ATV-journalist die werkt in een camionet van het Nieuws (van VTM). Daarnaast waren er wat ongeloofwaardigheden, als je een auto 10 minuten laat staan in een Antwerpen wordt er meteen ingebroken. En uiteraard is er de vloek van de product placement, Marianne is een jonge, net gescheiden journaliste die moeite heeft haar appartement te betalen, wel rijdt ze rond in een grote BMW. Moeilijk te geloven, tenzij ze de wagen gestolen heeft uiteraard. De werking op de redactievloer is soms wat clichématig, maar daar stoor ik me gelukkig niet te veel aan, het gedrag past bij de personages.

Het is moeilijk om de serie te beoordelen op 1 aflevering, maar die eerste zat in ieder geval goed en ik ben benieuwd naar meer! Met de oplopende kijkcijfers vraag ik me af of de serie een invloed zal hebben op de echte Antwerpse verkiezingsuitslag. Zal een flater door een politicus in de serie onbewust invloed hebben op de werkelijke politicus? Het zal afwachten zijn tot 14/10.

~ door rubenvdh op september 15, 2012.

Geef een reactie

 
