Een beetje als Lordi, maar dan beter … en fouter

Gwar-frontman Dave Brockie is gisteren dood teruggevonden in zijn appartement en dat vond ik wel heel spijtig nieuws. Voor zij die het niet kennen, Gwar is een cultmetalband dat, dankzij hun horror-geïnspireerde outfits, gekostumeerd optreden tot een heel nieuw niveau brengt. De band heeft ook een leuk fictief verhaal, Dave Brockie’s personage is het ruimtemonster ‘Oderus Urungus’ en samen met z’n bandleden kwam hij van de planeet ‘Scumdogia’ om het menselijk ras te vernietigen. Denk maar aan de (zucht) eurosongwinnaar ‘Lordi’, maar dan beter … en fouter. Om een goed beeld te krijgen kan je een videoclip zien maar het is niet voor gevoelige kijkers!

Ik ben nooit een geweldige metalfan geweest, ik heb bitter weinig zwarte t-shirts en de weide van Graspop heb ik nooit betreden, maar voor Gwar maak ik graag een uitzondering. Hoewel ik nauwelijks naar hun muziek luister, heeft de band wel een plaatsje in m’n hart verdiend. Gwar is het voorbeeld dat als je écht iets wil doen, ook al is het compleet gek,  je er helemaal voor moet gaan, “go big or go home!”. Een band die voluit zijn ding doet met tonnen enthousiasme en daarvoor geen blad voor de mond neemt, dat is een band die ik respecteer. Andere gemaskerde bands zoals Lordi en Slipknot proberen het, maar komen absoluut niet even overtuigend over als Gwar.

Dat hun muziek en performance niet bij het grote publiek in de smaak valt is begrijpelijk, maar hun gevoel voor humor en zelfrelativatie is zeker appetijtelijk. Zo zei m’n vriendin gisterenavond nog “wat een kutmuziek!”, wel, ironisch genoeg, de band zou de vergelijking met vrouwelijke genetalia absoluut als een compliment zien. Het is hun humor die een band als Gwar bovendien onderscheid van de andere voorgenoemde bands. Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande video, ‘Gwar Goes Trick Or Treating ‘  en zoek op youtube zeker verder naar komische interviews met de band en hun charismatische frontman.

De dood van Dave Brockie zorgt helaas voor een heel onzekere toekomst van de monsterband. Sinds hun oprichting in 1984 heeft de band talloze bandleden vervangen en gedurende die tijd is enkel Dave Brockie de vaste factor geweest. Hoewel Brockie is heengegaan, is Oderus Urungus voor mij gewoon teruggekeerd naar zijn thuisplaneet Scumbagia. Over een paar miljoen jaar zal hij waarschijnlijk terugkomen om nogmaals te proberen het menselijk ras te vernietigen, ik kijk er naar uit!

~ door rubenvdh op maart 25, 2014.

Geef een reactie

 
