Jongeren en zelfcensuur

Onderstaand betoog is een reactie, op een opiniestuk gepubliceerd op StampMedia. Ik heb ze eerder reeds gepost op facebook en op de website zelf maar ik wilde ze graag ook met u delen. StampMedia is een persagentschap waarvan de redactie compleet bestaat uit jongeren, op die manier geven ze een unieke kijk op de actualiteit en de samenleving op zich. Dat komt sterk uit in de opiniestukken waarbij de redactie een vrije tribune wil geven aan jongeren. Voor vele studenten en jonge journalisten is StampMedia dé ideale plek om te tonen wat ze in huis hebben en daarvoor ben ik ze absoluut dankbaar. Dit laatste opiniestuk kon ik helaas niet zomaar voorbij laten gaan en daarom deze reactie (lees dus aub eerst het artikel in bovenstaande link).

Beste StampMedia, ik vond jullie cool, maar nu moet ik toch even in m’n mond overgeven. Ik vind het zeer spijtig dat zulk opiniestuk van een ‘jongerenpersagentschap’ moet komen.

Beste Maya,

Eerst en vooral was Charlie Hebdo een satirisch weekblad, dat de spot dreef met alle vlakken van de maatschappij. Islamfundamentalisme is daar helaas onderdeel van, maar ook extreem-rechts geweld en erger nog, vegetarisme! Zo goed als alles was het doelwit van Charlie Hebdo. U schrijft “Herhaaldelijk zeer provocerende cartoons publiceren over één bepaalde religie…”, dat klopt helaas niet, alle religies en alle aspecten van de samenleving komen onder de loep. Vindt u ze provocerend? Goed lees ze dan niet. Vindt u dat ze haat verspreiden? Goed, klaag ze dan aan.

U schrijft “Vrijheid van meningsuiting is belangrijk, maar menselijk respect vind ik nog belangrijker”. Geloof mij, ik vind beide zeer belangrijk, maar het is niet de ene of de andere. Wanneer een cartoonist of comedian geen moppen maakt over een bepaalde groep of persoon is het omdat hij daar bang van is. Ik wil niet in een maatschappij leven waar we bang moeten zijn van elkaar. Geef mij maar de maatschappij waar we elkaar respecteren en met elkaar kunnen lachen.

Satire is voor mij de allermooiste vorm van protest. Je kan de wereldleiders en grootmachten van hun troon afhalen en de broek aftrekken. Dat zou ook de droom moeten zijn van iedere jonge journalist. In de plaats daarvan roept u op om te twijfelen voor we moppen maken. Dat betekent ook dat we moeten twijfelen over de artikels die we schrijven en de reportages die we maken. Langzamerhand sluipt de zelfcensuur binnen en proficiat, iedereen die tegen een gelijke, open en respectvolle maatschappij is heeft gewonnen.

~ door rubenvdh op januari 9, 2015.

Geef een reactie

 
